måndag 19 november 2012

Det här med måndagar har jag liksom aldrig riktigt förstått...


Vi hade flyttat om lite i schemat (nu är det tänkt att ni ska verka förvånade...) så vi körde byggnadsmekanik idag efter att vår vanliga skoldag gått till ända. Vi försökte oss på förskjutningsmetoden men eftersom alla var trötta och sura eftersom det är måndag, ingen hade fått någon mat sedan halv tolv, caféet stängde för tidigt och läraren var fyrtio minuter försenad så gick det inget vidare den här gången heller ! Jag tror faktiskt och tycker att det är en fantastisk beräkningsmetod sen när man väl inser att man kan få ut alla svar man vill (ja, nu blev det ju överdrivet nog...) men det går aldrig hem vad en frihetsgrad egentligen är och vilken väg dedär sedans momenten och pilarna ska ritas in. Idag lärde vi oss att man - helt fritt - får spegelvända och skriva formlerna bakfram om det behövs. Vem i hela friden har utveckat en metod som tillåter allt det här? Varför har vi ens formelpapper med elementarfall om det sist och slutligen ändå går att göra som man vill förutsatt att man får en symmetrisk matris i slutändan?

Jag fattar nada.

Päron.

Eller så har det att göra med att virrpannor försöker lära virrpannor eller att vi har mekanik alldeles för sent på dygnet.

Det är en himla tur att jag varit ute och "joggat" (hur det nu kunde vara möjligt med mina förutsättningar att komma fot om fot), duschat och fått med mig "Sandmannen" hemifrån för det är nämligen den som jag kommer att ägna mig åt resten av dagen. Inte åt någon dum beräkningsmetod.

Imorgon far jag hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar