tisdag 13 november 2012

   Så här blev det:

Adelinde och Parzival

Jag har drybrushat för tredje gången i mitt liv. Jag blev inte helt nöjd med slutresultatet men ett par detaljer blev riktigt bra. Det som blev dåligt var:

  1. Strukturen är halvfärdig på jackan men kanske främst på hästens huvud, pannlugg och man.
  2. Handen som håller det tänkta grimskaftet ser ut att vara i plast... 
  3. Grimman saknar sitt "läderblänk"
Det som blev bra var:
  1. Adelindes ansikte
  2. Parzivals ögon och mule
  3. Skuggorna på jackan (även om de hade fått vara ännu mera framträdande)
  4. Hårbandet och hårfallet
  5. Skuggorna på hals och nacke (Adelinde)
Tekniken jag använt här är dry brush. Det går ut på att man gnider in oljefärg i penseln så att den blir torr. Eller ja, helt torr blir den ju inte, men det heter att den ska vara torr i jämförelse med oljefärg som man inte gjort något med, för den är ju kladdig och våt. Efter att man doppat penseln i oljefärgen (i mitt fall Lefranc & Bourgeois Ivory Black) "målar" man på ett hushållspapper så att det mesta av färgen går ur den. Det ska finnas så lite färg i den så att det knappt syns. Sedan målar man på papperet med lätta penseldrag för annars kommer det bara att se kladdigt ut (och det gör det på den här också på ett par ställen). Vill man ha det mörkare så målar man helt enkelt fler lager. Det är för att det är betydligt lättare att lägga till färg än att sedan få bort den, tro mig. Man kan nog, om man målar tillräckligt tunt, sudda bort färgen, men då ska man se till att man har bra suddgummin som inte förstör och smetar ut färgen. Mina är vanliga PVC-fria vita saker från Faber-Castell. Ett gott tecken på att suddet fungerar är att det kommer en massa ludd av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar