söndag 25 november 2012

Nu har jag hängt upp julstjärnan i fönstret så nu är mysfaktorn uppe i 100 %.

Igår red vi dressyr en halvtimme och sedan hoppade vi andra halvtimmen av ridpasset. Det var ett riktigt bra upplägg av ridpasset för hästen blir så bra mellan hjälperna efter att man värmt upp inför hoppningen med dressyr. Stig var mycket duktig. Han hade inte gått någon lektion innan så han var som en ångmaskin att sätta igång och väldigt het, men lyssnade bra på mina hjälper ändå. Först tränade vi övergångar med korttrav till halt till korttrav på långsidan, sedan gällde det att samla hästen på kortsidorna och göra halt på mitten. Sedan skulle vi rida i skritt och börja tvära på långsidan och i tvärningen övergå till korttrav och hålla samma tvärning hela långsidan till slut. Hoppningen fixade vi enkelt med ett hinder på ändvolten som vi hoppade varv efter varv. Det var inget högt hinder och övningen gick ut på att komma så rätt på det som det bara gick.

På tisdagkväll ska jag till stallet igen, men den här gången är det mamma och scouterna som ska rida. De lär ha tjatat om det i flera terminer och nu har mamma äntligen gett med sig, så på tisdag alltså. Jag ska med som moraliskt stöd för mamma har inte ridit mer än en gång och då tvingade jag upp henne på Lilleman och hon höll i sig skithårt i sadeln hela varvet runt manegen och sedan vågade hon inte släppa taget och sitta av. Hon har varit med och acklimatiserat sig en gång när jag red, så det går nog säkert bra på tisdag. Jag tror att det lättade en aning när jag talade om att det faktiskt pågår en gubb-grupp där för tillfället som kämpar på för fulla muggar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar