torsdag 8 november 2012

Idag har det varit skoldag igen. Vi har varit till ett höghusbygge och tittat på betongelementmontering. I vit hjälm, reflexväst och skyddsskor, precis som en dagisklass. Det var bara en lina med knutar att hålla i som fattades, just en sådan som man hade i dagis när man skulle ut och gå. Skämt åsido. Tycker faktiskt rätt bra om skyddsskor nuförtiden. Det krävdes bara att jag skulle få en spik genom foten förrän jag tog mig tid att inse att jag faktiskt behöver använda sådana ibland. Mina skor är obekväma from hell och jag ska skaffa nya bara jag blir rik...

Ungefär så här kunde min julklappslista till tomten se ut i år:

  • ridunderkläder
  • ridstövlar i läder
  • ridhjälm
  • bekväma skyddsskor
  • skohylla
  • vägghylla till badrummet
  • tavellister till vardagsrummet
  • fähusoverall
  • en egen häst
  • fårskock
  • massa pengar förstås
  • och säkert en massa annat.
Ridunderkläder därför att jag är trött på att ha bh-banden nere på överarmarna och en massa skavsår av sömmar här och var. 

Ridstövlar i läder därför att mina skor och chaps börjar vara uttjänade efter sju långa år. Skorna har jag haft hos skomakaren två gånger sedan jag köpte dem och de är faktiskt bra och bekväma, men det senaste budet hos skomakaren är att de inte går att laga fler gånger. (Neeeej!) Chapsen har jag ridit i i drygt ett år. Köpte dem från Hööks för en lite för billig peng, eftersom ytan gick sönder allt för snabbt fast jag höll dem rena efter varje ridpass. Bekväma är de dock. 

Min ridhjälm går samma typ av öde till mötes som mina ridskor. (Hur i hela friden tvättar man en ridhjälm på bästa sätt??) 

Skyddskor med stålhätta avsedda för användning på byggarbetsplatser ska kosta mer än 29 € för annars är de styva och kalla och obekväma och... 

En skohylla har jag önskat mig av min karl och han har lovat att snickra ihop en. Hos oss ligger alla skor hullerombuller och ingen hittar någonsin det de ska ha. Karlen har även fått en till liknande uppgift: en liten vägghylla till badrummet. 

I vardagsrummet håller jag på och funderar från och till hur man ska göra med väggarna och jag har kommit fram till att det är tavellister det ska vara där. Så ett par sådana, tack. 

Overallen kommer till användning när jag tar hand om våra djur i vinter. 

Hästen har jag önskat mig varje jul sedan jag fyllde fem år så den finns med även på årets lista av principskäl. 

En fårskock önskar vi oss båda två (vi har så underliga intressen)... 

Pengar är förstås sådant som alla förstår att alla behöver men som ändå är det som är mest ojämnt fördelat av allt på vårt klot.

Fast jag är glad om jag får ett par stickade sockor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar