söndag 4 november 2012

Idag har vi städat upp på gården. Alla krukor, vattentunnor och trädgårdsredskap har åkt in i boden så nu får vintern komma. Den första snön hann ju redan smälta bort men vi antar troget att den kommer på nytt i vanlig finländsk ordning. Det brukar förargligt nog inträffa ett par dagar efter jul.

För tillfället har jag en tigerkaka på gång i ugnen. Det är evigheter sedan jag bakade något senast. Det har varken funnits tid eller ork. Även fast jag bor tillsammans med ett kakmonster. Men nu blev det i alla fall en tigerkaka enligt följande:

200 g margarin
2,5 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Vispa fett och socker poröst. Rör ner äggen, ett i gången. Vispa till en jämn smet. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ihop med gaffel. Vänd ner detta i smeten. Tillsätt mjölken. Dela smeten så att en tredjedel hamnar i en annan bunke. I den röres ner kakao. I resterande degen röres ner vaniljsocker. Smörj och bröa en form om ca. 1,5 liter. Häll ner hälften av den ljusa smeten. Häll ner kakaosmeten över den. Häll till sist över resten av den ljusa degen. Rör om med gaffeln så får kakan ett marmorerat utseende. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader Celcius i ca. 1 timme.

Ikväll blir det palaver av den mer informella sorten då vi ska gå igenom ritningarna över huset och garaget som jag ritar. Huvudritningarna är färdiga så när som på situationsplanen som jag skulle få elektroniskt från kommunen. Jag hoppas att mitt förslag vinner mark för annars blir jag tvungen att rita om allt. Men det tror jag nog att det gör. Andra som sett det har tyckt om det, och inte tror jag nu att kunden skiljer sig så mycket från den breda massan.

Det som blir över av kvällen kommer att gå till skolarbete, gud förbjude...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar