tisdag 9 juli 2013

Caroline & Devin

Grattis på födelsedagen Caroline! Har inte publicerat tidigare eftersom att det skulle vara en överraskning. Själv känner jag inte Caroline, men grattar så mycket på födelsedagen i alla fall och hoppas att teckningen blir till glädje där borta i Linköping. Tack även till Janina som bad mig teckna!

Bilder från arbetets gång.

Färdiga bilden. Grafit på A3.
Ljuset är något bedrövligt på den färdiga bilden, vilket har att göra med att det var mörkt när jag fotograferade och att scannern inte alls fungerar nuförtiden. Lame! Detta gör följdaktligen bilden ingen rättvisa alls. Devins hår är mycket mörkare än på bilden, likaså hans ögon. Det syns ju på bilderna från arbetets gång.

De svarta partierna (allt utom glasögonen) använde jag kolstift (Becker's A) till. Resten tecknade jag med grafitpenna nr 9B (Derwent). Till highlightningen och mellantonerna använde jag formbart suddgummi och stompfer.

I skiss-skedet som jag - gud ske lov! - inte har någon bild på var jag riktigt på det klara med att jag skulle sabba hela bilden, men jag lyckades reda upp det under arbetets gång så nu antar jag att jag slipper skämmas. 

Utmaningen med den här bilden har varit glasögonen (mycket svårt av någon outgrundlig orsak...), Devins finurliga min samt alla händer. Människohänder är något av det svåraste man kan behöva teckna. Eller så är det bara jag som behöver öva mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar