onsdag 31 oktober 2012

Idag är min lediga vardag den här veckan. Skönt och välbehövligt, särskilt efter gårdagens skoldag som slutade med mördarmekanikprov som tog tre timmar att skriva. Provet bestod av tre uppgifter, den första en trestödsbalk som var fast inspänd i ena änden och hade diverse utbredda laster och punktlaster samt en konsolände som skulle räknas om till lastmoment och punktlast. Den skulle lösas med vinkeländringsmetoden. Den andra uppgiften var en symmetrisk fyrastödsbalk med olika värden på EI och skulle lösas med Mohrs metod.  Den sista uppgiften var en symmetrisk gerberbalk som man skulle rita moment- och tvärkraftskurvorna för. Jag räknade som en tok och hann inte riktigt reflektera över mina svar som jag fick för alla uppgifter men rent spontant så tror jag att jag är godkänd men att jag har en massa slarvfel i den första uppgiften. Typ.

Idag borde jag rita lite på det där huset jag håller på med. Nästan färdig, så när som på lite skorstenar, en farstukvist, situationsplan, ett garage, måttsättning samt ett par detaljer och en fönsterbalk. Jag ska gå till kommungården och fråga efter den gamla situationsplanen och hoppas på att den finns arkiverad någonstans fast det var väldigt länge sedan det gamla bygglovet söktes. Annars måste jag springa omkring och mäta och ha mig och det skulle jag gärna undvika då tomten är en hektar stor.

Bara att sätta igång då, antar jag. Först måste jag bara youtuba lite "AutoCad annotation technique" eller dylikt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar