fredag 26 oktober 2012

Ett stilla snöfall över vårt lilla, lilla hus. Det är som på julafton... ehm. Den tjugosjätte oktober. Det lockar att sätta upp vår stora vita stjärna i fönstret men jag tror att jag kan hålla mig ett litet tag till. Bara så att ingen ska börja fundera för mycket.

Idag är jag ledig från skolan och imorgon är det lördag så det betyder att det inte är någon panik ens med tentläsning. Denna vecka har jag tentat bort både kursen i företagande och ingenjörsengelskan och nästa vecka tentar jag byggnadsmekaniken och betongkonstruktion. Ikväll ska jag faktiskt göra klart en inlämningsuppgift i byggnadsmekanik som snart kan börja liknas vid beräkningsporr. Det är en 38 meter lång femstödsbalk med en med avseende på mitten symmetrisk triangellast som som störst är 100 kN/m, dvs. 10 ton. Jag har äntligen löst alla stödreaktioner och moment med vinkeländringsmetoden för hand. Det tog bara ett litet tag och blev fel ungefär sjutton gånger, men nu stämmer momentekvationerna för alla balkdelar vilket är fantastiskt. Ikväll ska jag försöka mig på moment- och tvärkraftskurvan i excel samt renskriva mina beräkningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar